تبلیغات
نوشته های من - طبری 2
 
نوشته های من
تنها ایمان سبب رهایی است.
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : درپرش
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
در قسمت اول به معرفی زندگی نامه این فرد بزرگ پرداختیم امروز میخوام با آثار وی علی الخصوص تاریخ معروف وی آشنا شوید
به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید در ضمن منتظر نظرات ارزشمند شما هستم

تاریخ طبری :

 مهمترین اثر طبری تاریخ چند جلدی پیامبران و شاهان است كه نوشته ی كامل آن به جا نمانده و آنچه برجاست در بردارنده ی 30 جلد می باشد . تاریخ طبری مشتمل است بر اخبار و حوداث پادشاهان و پیغمبران سلف و وقایع ایام و روزگار آنان از ابتدای این جهان تا سال 302 هجری . در حوادث و وقایع قبل از اسلام شرحی مبسوط درباره ی سلسله پادشاهان ایران از ابتدای تاریخ ایران و ذكر تاریخ هر یك از سلسله ها و نام هر یك از پادشاهان مطابق كتب سیر الملوك یا شاهنامه ایراد كرده است.درباره سلسله ساسانیان كه نزدیكتر به زمان مولف بوده اند و مآخذ و روایات بیشتری درباره آنان در دست بوده است مفصل تر بحث كرده و مطالب این قسمت روشن تر و سودمندتر است . طبری در آغاز كتاب پس از ذكر خطبه و ستایش آفریدگار دو جهان و مدح خاتم پیغمبران و خاندان و اصحاب و جانشینان آن بزرگوار چنین گفته است :

(( خواننده ی این كتاب بداند كه استناد ما بدانچه درین كتاب می آوریم به روایات و اسنادی است كه از دیگران یكی پس از دیگری به ما رسیده و من نیز خود از آنان روایت می كنم و یا سند روایت را به ایشان می رسانم نه آنكه در آوردن مطالب تاریخ استنباط فكری و استخراج عقلی شده باشد . ))

چون در روایات و اخبار تاریخ قدیم بسیاری مطالب غریب و دور از ذهن و خارج از موازین طبیعی دیده می شود از این رو مولف كتاب نیز چون خود متوجه این معنی بوده است و چنین می گوید : (( اگر ناظران و شنوندگان اخبار این كتاب به برخی داستان ها و قصه ها برخوردند كه عقل وجود آنها را انكار كند و سامعه از شنیدن آنها تنفر حاصل نماید نباید به من خرده گیری و عیب جویی كنند چه آنكه اینگونه اخبار را دیگران و پیشینیان برای ما نقل كرده اند و ما نیز آنها را چنانكه شنیده ایم در كتاب خود آورده ایم . ))

مولف در ابتدای كتاب شرحی مفید در خصوص كیفیت و كمیت زمان و تعریف آن ذكر كرده پس از آن به بیان حادث بودن پرداخته و ثابت كرده كه محدث آن خداوند می باشد . سپس درباره ی نخستین مخلوق بر وفق احادیث و اخبار كه قلم است سخن گفته و داستان حضرت آدم و حوا و چگونگی فریب خوردن از ابلیس را بیان كرده است . بعد به ذكر قصص و تاریخ یكی یكی از پیغمبران اولوالعزم و غیر اولوالعزم و پادشاهان ایران و روم و ملوك الطوایف پرداخته تا آنكه رشته ی تاریخ را به مولد و مبعث حضرت رسول اكرم و نبی خاتم (ص) رسانده است . پس از آن تاریخ حیات پیغمبر اكرم (ص) و نسبت شریف آن بزرگوار و ازدواج و اولاد و جنگ ها و حوادث و قضایا و سیره آن بزرگوار و خلفا و صحابه و تاریخ اسلام را به تفضیل تا سال 302 هجری شرح داده است . روش طبری در ذكر حوادث و وقایع بعد از اسلام سال به سال است از روی تاریخ هجری .

طبری در بخش مربوط به آغاز تاریخ عرب ها از كتاب هاشم بن محمد كلبی درباره شجره ی عرب ها استفاده كرده است . وی از نوشته های واقدی ،‌ ابن سعد و ابن مقفع نیز بهره جسته است. طبری شیوه نوینی به نام گردآوری تاریخ بر پایه ی دانش حدیث پی ریزی كرد و به وسیله ی او مكتب اخباری در گردش استقرایی بر پایه ی حولیات پیگیری رخدادها بر حسب سال رخداد پا در پهنه ی تاریخنگاری اسلامی نهاد . طبری كتاب دیگری در تاریخ تالیف كرده و نام آن را ذیل المذیل گذارده این كتاب در حقیقت دنباله كتاب تاریخ بزرگ او و جزء اخیر آن كتاب محسوب می گردد كتاب اخیر درباره ی شرح حال اصحاب حضرت رسول (ص) كه در حال حیات آن حضرت یا بعد از آن وفات یافته و یا به قتل رسیده اند . بعد به ذكر تابعین پرداخته است تا می رسد به شیوخی كه خود از آنان حدیث و روایت شنیده است .

تاریخ طبری را ابو علی محمد بن محمد بلعمی وزیر منصور بن نوح سامانی در سال 352 هجری كه هنوز نیم قرن از وفات طبری نگذشته بود به فارسی ترجمه و تلخیص كرده است . این كتاب چنانكه در مقدمه ی آن اشاره شده است به فارسی هر چه نیكوتر ترجمه شده است و تمام تاریخ محمد بن جریر را شامل بوده است مگر آنكه نام روایات و اسناد پیاپی از آن افكنده شده است و از ذكر روایات مختلف در یك مورد كه در اصل عربی ذكر شده مترجم احتراز كرده و از اختلاف روایت ها بر یك روایت كه در نزد مولف یا مترجم مرجح بنظر می رسیده اكتفا جسته است و نیز هر جا كه روایتی ناقص یافته است آن را از ماخذهای دیگر در متن نقل كرده و اشاره نموده است كه پسر جریر این روایت را نیاورده بود و ما آن را آوردیم . مانند مقدمه ی مفصلی از بدو تاریخ یا داستان بهرام چوبین در سلطنت هرمز.

از آن چه گفته شد روشن گردید كه ابو علی بلعمی وزیر دانشمند در حقیقت به ترجمه خشك اكتفا نكرده و برخی فصول را نسبت به اصل كتاب مقدم و موخر قرار داده است هم چنین به تعبیر خود گاهی بیرون از كتاب جریر اخبار و تاویلات فلسفی و حكایات و قصصی درباره پیغمبران آورده است . یكی از مستشرقان فرانسوی به نام دوبو بر آن شد كه ترجمه ابوعلی را به فرانسه ترجمه كند و این كار را شروع كرد و مستشرق دیگر فرانسوی به نام زوتمبرگ كار ناتمام او را دنبال كرد و به انجام رسانید .

گروهی از مستشرقین كتاب تاریخ طبری را به زبان های اروپایی ترجمه و تلخیص كردند . از آن جمله دخویه با جمعی از محققین در سال 1879م به نشر این اثر پرداختند ، و در سال 1901 م چاپ آن را در ده جلد به پایان رساندند . در همین تاریخ دانشمند دیگری به نام نولدكه از كتاب مذكور قسمت مربوط به تاریخ ایران قبل از اسلام یعنی سلسله ساسانیان را استخراج كرد و ترجمه نمود .





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 6 شهریور 1390
درپرش
سه شنبه 15 شهریور 1390 12:25 بعد از ظهر
سلام اطلاعات مفیدی بود . موفق باشید
یکشنبه 6 شهریور 1390 02:56 بعد از ظهر

یه گل میفرستم تا بدونی که من همیشه به وبلاگت سر میزنم البته اکثرا کنترل نامحسوس . . .
درپرش ممنون دوست عزیز
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر